preloader
ویرایش

درباره ما

مرکز طب پیشگیری و ارتقای سلامت شفاگستر وابسته به دانشگاه صنعتی امیرکبیر می باشد. این مرکز زیرنظر پژ<هشکده فناوری سلامت همواره برآن است تا فناوری های نوین پزشکی را برای توسعه «سبک زندگی سالم»  در خدمت شهروندان عزیز قرار دهد.

با ما تماس بگیرید

افزودنی های غذایی مضر

  • خانه
  • -
  • مقالات پزشکی
  • -
  • افزودنی های غذایی مضر
 افزودنی های غذایی مضر

افزودنی های غذایی مضر- یک روش ساده وارزان برای شکل  و رنگ دادن، مزه دادن و همچنین افزایش مدت نگهداری و تاریخ اعتبار محصولات غذایی است. پیش از این، عنوان این مواد شیمیایی روی برچسب مواد غذایی به طور کامل نوشته میشد، اما از آنجا که آنها فضای زیادی را روی بسته محصول ایجاد میکردند، در سال 1953 در اتحادیه اروپا تصمیم گیری شد تا به جای عنوان کامل این افزودنی های شیمیایی، یک حرف و کد اختصاری تعیین کرده و شاخص  E (برگرفته از Europa) به معنی وجود هرگونه افزودنی غذایی در مصولات مطابق با سیستم بین المللی طبقه بندی (INS) میباشد.

مطابق با این سیستم، افزودنی های غذایی بر اساس تاثیراتی که روی ارگانیزم میگذارند، به گروه هایی تقسیم میشوند.این گروه ها بر اساس رقم اول بعد از حرف Eتعیین میگردند.

این گروه ها عبارتند از:

E100-E182-رنگ دهنده ها

E200-E299-نگهدارنده ها(افزایش مدت اعتبار و نگهداری محصول).این افزودنی های شیمیایی از محصول در برابر میکروبها، قارچ ها و باکتریوفاژها محافظت میکنند.

E399-آنتی اکسیدان ها(کاهش روند اکسیداسیون، به عنوان مثال، از ترشیدگی چربی، تغییر رنگ).این گروه از لحاظ تاثیر شبیه به نگهدارنده ها میباشند.

E400-E499-تثبیت کننده ها(با توجه به سازگاری محصولات).قوام دهنده، افزایش ویسکوزیته.

E500-E599-آمیزنده (حفظ یک مخلوط همگن از محصولات غیر همگن، مانند روغن و آب).بر اساس تاثیر شبیه به تثبیت کننده ها میباشد.

E600-E699-افزایش رنگ و بو

E700-E899-شماره ذخیره شده

E900-E999-پیشگیری از ایجاد کف در محصول و کاهش آن

“E“های بی خطر:

در حال حاضر، البته نه به صورت رسمی، تنها تعدادی از این افزودنی ها بی خطر محسوب میشوند، اما حتی پزشکان نیز مصرف آن را برای کودکان زیر ۵ سال توصیه نمیکنند.این افزودنی ها عبارتند از:

E100-کورکومین(رنگ دهنده).در پودر کاری، سس ها، وعده های غذایی آماده برنجی، مربا، کنسروهای میوه وجود دارد.

E363-اسید سوکینیک.در دسرها، سوپ ها، بولیون، و نوشیدنی های خشک موجود است.

E504-کربنات منیزیم.در آدامس و نمک.

E957-تومانین.در بستنی، میوه های خشک، آدامس های بدون قند.

مضرترین این افزودنی های غذایی، نگهدارنده ها و آنتی اکسیدان ها میاشند.

فهرست FAO:طبقه بندی افزودنی های غذایی در سیستمCodex Alimentarius، سازمان بین المللی محصولات غذایی و کشاورزی ملل متحد انجام میگیرد.کلیه این داده ها به اطلاع تولیدکنندگان محصولات غذایی داده میشود، اما از آنجا کهFAOیک سازمان اجتماعی است، این اطلاعات را فقط صرف مشاوره به اطلاع آنها میرساند.

این لیست در ذیل آورده شده:

  •  Е۱۰۳, Е۱۰۵, Е۱۲۱, Е۱۲۳, Е۱۲۵, Е۱۲۶, Е۱۳۰, Е۱۳۱, Е۱۴۲, Е۱۵۳-رنگ دهنده ها که در آب گازدار، آبنبات ها و بستنی های رنگی موجود است.این افزودنی ها میتوانند منجربه ایجاد تومور بدخیم گردند.

E171-E173 -رنگ دهنده ها که در آب گازدار، آبنبات ها و بستنی های رنگی موجود است.این افزودنی ها میتوانند منجر به بیماری کبد و کلیه گردد.

  •  Е۲۱۰, Е۲۱۱, Е۲۱۳-۲۱۷, Е۲۴۰نگهدارنده ها.در کنسروهای مختلف(قارچ، کمپوت، آبمیوه، مربا)وجود دارد و میتواند منجر به تشکیل تومور بدخیم گردد.
  •  Е۲۲۱-۲۲۶نگه دارنده ها.در کلیه کنسروها وجود داشته و میتواند منجر به بیماری های معده-روده گردد.
  •  Е۲۳۰-۲۳۲, نگه دارنده ها.در کلیه کنسروها موجود است و میتواند واکنش آلرژیکی ایجادکند.

Е۳۱۱-۳۱۳*آنتی اکسیدان ها.در ماست های میوه ای، ،فراورده های لبنی، کالباس ها، خامه و شکلات ها موجود است و میتواند منجر به بیماری های دستگاه گوارش گردد.

  •  Е۴۰۷, Е۴۴۷, Е۴۵۰تثبیت کننده ها و قوام دهنده ها.در مربا ها، ژله، شیرهای طعم دارموجود است و میتواند منجر به بیماری کبد-کلیه گردد.
  •  Е۴۶۱-۴۶۶ضدکف.در نوشیدنی های گازدارموجود است و میتواند منجر به تشکیل تومور بدخیم گردد.

در جدول ذیل، فهرست کاملی از انواع این Eها، درجه بندی آن و همچنین بیماری هایی که میتوانند ایجاد کنند، آورده شده است:

“جدول افزودنی های غذایی مضر“

نتیجه گیری:

توصیه میکنیم که به هنگام خریداری محصولات غذایی به دقت، برچسب افزودنی ها را بخوانید و فقط مواد غذایی را به خاطر رنگ و بوی آنها خریداری نفرمایید.درست است که این افزودنی های غذایی در حجم زیاد خطرناک میشوند،اما همان مقادیر کم با رسوخ در ارگانیزم ، امکان ابتلا به سرطان را در بدن ایجاد میکنند.مصرف این محصولات غذایی با رنگ و مزه ی فریبنده، یک خطر بسیار بزرگ و جدی برای ارگانیزم محسوب میشود.

حدالامکان از خریداری محصولات و مواد غذایی با تاریخ طولانی نگهداری بپرهیزید.

آیا می دانید قرمزی درون کالباس از گوشت تاج خروس است ( زیر دندان خود

حس کرده اید) ؟!

آیا می دانید سس مایونز به دلیل ترکیب خاصی که دارد در کنفرانس های علمی به عنوان سم کبدمعرفی می شود ؟!

آیا می دانید ساندیس ها, نوشابه ها, بیسکویت ها, کیک ها و… با قندهای مصنوعی چون ساخارین که۱۰۰۰ برابر شیرین تر از قند معمولی است ساخته می شود که دشمن کبد و کلیه می باشد ؟!

آیا می دانید رنگ های افزودنی در نوشابه ها, ساندیس ها, کیک ها, آدامس ها و … همه سرطان زاهستند ؟!

آیا می دانید قیمت روغن های مایع مثل آفتابگردان اگر واقعی باشد حدود ۱۲ الی ۱۵ هزار تومان خواهد بود ولی الان در بازار ۹۰۰ الی ۸۰۰ تومان است که از یک کیلو تخم آفتابگردان ارزانتر است ؟!

آیا می دانید بیشتر محتوای روغن های مایع از پارافین خوراکی که محصول پالایشگاهای نفت است درست شده است که کلسترول خون را افزوده موجب چربی خون و… می شود که کشنده است ؟!

آیا می دانید در اکثر کارخانه های آبلیموهای صنعتی حتی یک عدد لیمو هم وارد نمی شود و آب لیمو صنعتی از (( آب کاه )) بعلاوه برخی اسانسها و جوهر نمک تولید می شود که همین امر موجب ته نشین نشدن محتوای آب لیمو می باشد ؟!

آیا می دانید کره گیاهی دروغی بیش نیست و با مواد پایه ای نفت و در برخی کشورها فضولات انسانی تولید می شود و موجب تشکیل پلاک اتروم در عروق کرونر قلب و بیماری های ایسکمیک قلبی می شود و شعار (( کره مارگارین ( گیاهی ) دوست قلب شما )) فریب افکارعمومیست ؟!

آیا می دانید مواد قندی موجود در نوشابه ها موجب پوسیدگی دندان ها می شود ( دندان شکسته داخل نوشابه پس از ۷ ساعت حل می شود ) ؟!

آیا می دانید سس مایونز از همه غذاها مضرتر برای صدمه به پوست و جوش صورت است ؟!

آیا می دانید پنیر پفک اغلب پنیر تلخ ( پنیر فاسد ) و گندیده تاریخ مصرف گذشته می باشد چسبندگی پفک براساس تحقیقات تا ۷ بار مسواک هم تمیز نمی شود و موجب بی اشتهایی میشود و آمار مصرف پفک در ایران روزانه هر نفر ۲ عدد می باشد ؟!

و اما چه کنیم؟

بهترین غذا آبگوشت با گوشت گوسفند است.

و بهترین روغن, روغن حیوانی است. روغن کنجد و زیتون هم بهترین روغن گیاهیست

بهترین نان نان هاي سبوس دار است مثل نان سنگک

بهترین نوشابه سکنجبین است که ترکیب مقداری عسل سرکه و … می باشد

بیش از صد نوع چای هم اکنون در کشور ما موجود است که متناسب با مزاج ها مصرف انواع آنها توصیه می شود مثل( چای کوهی, گل گاو زبان, سنبل الطیب, گزنه, زنجبیل, گل نسترن, پونه, بابونه, دارچین, آویشن, استخودوس,…) همراه کمی نبات

بجای قند وشکر استفاده از خرما, ارده شیره انواع میوه ها کشمش, توت خشک, عسل بسیار بجاست.

بهترین ظرف که هم کمبودهای خون بدن را جبران کرده و هم موجب میکروب زدائی از غذا می شودظرف سنگی و مسی می باشد

بهترین تنقلات آجیل های طبیعی هستند که به جهت طبع گرمشان بسیار مفید می باشند( مصرف آجیل ها جزء فرهنگ عمومی بوده است)

غذاهای خورشی سنتی, غذاهای سرخ نشده،

سبزی خوردن بویژه نعنا بجای سالادهای امروزی,

لبنیات پرچرب و دست نخورده (شیر و لبنیات باید جوشانده شود) حبوبات بخصوص نخود ( اگر خیس شده و آب آن بدور ریخته شود موجب نفخ نمی شود)

سس دست ساز طبیعی(مخلوط تخم مرغ وسرکه) بطور تازه قابل استفاده است.

کلیه غذاهای طبیعی بطور تازه استفاده شود از خوردن میوه در غیر فصل آن خودداری شود. ضمناً عمده میوه در محل جغرافیای رویش طبیعی آن مفیدتر است.

پوست میوه ها بعنوان ماسک جهت نرمی و زیبایی پوست بسیار مفید است

میو ها و سبزی جات هرچه بیشتر در معرض نور خورشید قرار بگیرند مفیدترند

و فقط سنگ نمک و پودر آن, نمک سالم و قابل استفاده هستند

استفاده از چوب مسواک ( بنام چوب اراک ) بعد از خلال دندان بهترین مسواک و ضدعفونی کننده طبیعی و مالش دهنده لثه ها خواهند بود .

کمترین کمک انسان دوستانه شما تکثیر این برگه و در اختیار دیگران قرار دادن است

«سلامت باشید»

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در
خبرنامه سایت

*** عضویت در خبرنامه سایت

مرکز  طب پیشگیری و ارتقا سلامت شفاگستر وابسته به مرکز تحقیق و توسعه بیورزونانس و تابعه پژوهشکده فناوری سلامت دانشگاه صنعتی امیرکبیر می باشد.

روزهای کاری

شنبه : 17.00 - 09.00
یکشنبه : 17.00 - 09.00
دوشنبه : 17.00 - 09.00
سه شنبه : 17.00 - 09.00
چهارشنبه : 17.00 - 09.00
پنج شنبه : تعطیل
جمعه : تعطیل