preloader
ویرایش

درباره ما

مرکز طب پیشگیری و ارتقای سلامت شفاگستر وابسته به دانشگاه صنعتی امیرکبیر می باشد. این مرکز زیرنظر پژ<هشکده فناوری سلامت همواره برآن است تا فناوری های نوین پزشکی را برای توسعه «سبک زندگی سالم»  در خدمت شهروندان عزیز قرار دهد.

با ما تماس بگیرید

مصرف نابجای آنتی‌بیوتیک مانند تجویز سم است

  • خانه
  • -
  • مقالات پزشکی
  • -
  • مصرف نابجای آنتی‌بیوتیک مانند تجویز سم است
 مصرف نابجای آنتی‌بیوتیک مانند تجویز سم است

رییس هفتمین همایش سالانه انجمن عفونی اطفال گفت: مصرف نابجای آنتی‌بیوتیک مانند تجویز سم است، چرا که به عنوان مثال آنتی‌بیوتیک‌ها تاثیری در درمان سرماخوردگی و بیماری‌های ویروسی ندارند. از سوی دیگر لازم است بیماران آنتی‌بیوتیک‌ها را در دوز صحیح و در مدت زمان تجویز‌ شده مصرف کنند.

دکتر محمد‌ بلورساز در نشست خبری هفتمین همایش سالانه انجمن عفونی کودکان که امروز در انجمن پزشکی کودکان برگزار شد، افزود: ۵۰ تا ۷۰ درصد از مبتلایان به سرماخوردگی توقع مصرف آنتی‌بیوتیک دارند، این در حالی است که بیماری آنان ویروسی است و برای درمان آن نیازی به استفاده از آنتی‌بیوتیک نیست اما ۶۰ درصد از این افراد نمی‌دانند که علت ابتلای آنان به سرماخوردگی ویروس است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: بیش از ۱۴۰ کشور به داروهای ضد سل مقاوم هستند و هیچ آنتی‌بیوتیکی برای درمان سل موثر نیست. ایران جزو ۲۰ کشور پرمصرف آنتی‌بیوتیک است

بلور‌ساز افزود: ایران جزو ۲۰ کشوری است که در آن نسبت به سایر کشور‌ها آنتی‌بیوتیک بیشتر مصرف می‌شود به گونه‌ای که سالانه ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه‌ی مصرف نابه‌جای آنتی‌بیوتیک در ایران است و از هر چهار ایرانی یک نفر دارو مصرف می‌کند.

رییس انجمن عفونی اطفال با بیان این‌ که سازمان بهداشت جهانی در سال جاری، چهار تکلیف را برای کشور‌ها در زمینه‌ مقاومت میکروبی تعیین کرده است، گفت: برقراری نظام مراقبت ضدمیکروبی در بیمارستان‌ها، مصرف منطقی آنتی‌بیوتیک از طریق آموزش پزشکان به مردم، وضع قوانین به منظور ممنوعیت فروش بدون نسخه آنتی‌بیوتیک‌ها، رعایت اصول کنترل و پیشگیری از عفونت‌ها تکلیفی است که سازمان بهداشت جهانی برای کشور‌ها در سال جاری وضع کرده است.

رییس هفتمین همایش سالانه انجمن عفونی اطفال تصریح کرد: برای مقابله با مقاومت میکروبی لازم است وزارت بهداشت، پزشکان و مردم تعامل نزدیکی با یکدیگر داشته باشند و ما به این موضوع در هفتمین همایش انجمن عفونی اطفال می‌پردازیم و در پایان این رویداد علمی در قالب قطعنامه از وزارت بهداشت می‌خواهیم تا اقدامات موثر‌تری در زمینه‌ی مقابله با مقاومت میکروبی داشته باشند.

وی با تاکید بر شست‌وشوی دست‌ها اظهار کرد: لازم است افراد به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های عفونی طی شبانه‌روز چندین بار دست‌های خود را بشویند.

در ادامه‌ی این نشست دکتر علی‌اکبر رهبری‌منش – دبیر هفتمین همایش انجمن عفونی اطفال- با بیان این‌که هزینه‌ درمان بسیار افزایش یافته است، اظهار کرد: اگر پیش از این تجویز پنی‌سیلین موجب درمان یک بیماری می‌شد ولی در حال حاضر برای درمان همان بیماری نیاز به استفاده از داروهای گران‌قیمت است.
عفونت تنفسی شایع‌ترین علت مصرف نابجای آنتی‌بیوتیک‌هاست
وی افزود: مصرف نابه‌جای آنتی‌بیوتیک‌ها شایع‌ترین علت مقاومت میکروبی و شایع‌ترین موارد استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها، مصرف نابه‌جای آنان برای عفونت‌های تنفسی است. این درحالی است که بسیاری از این عفونت‌ها،ویروسی هستند.
رهبری‌منش تاکید کرد: در حال حاضر همه کشور‌ها با مشکل مقاوم میکروبی مواجه هستند. آفریقای جنوبی از اولین کشور‌هایی بود که با این مشکل مواجه شد، اما در حال حاضر کشور‌ها و مناطق دیگری مانند اسپانیا،مجارستان، نیمکره شمالی و جنوبی زمین با معضل مقاومت میکروبی مقابله می‌کنند.وی افزود: مقاومت میکروبی در برخی از بخش‌های بیمارستانی مانند بخش‌های ویژه ICU و NICU بیشتر است. رهبری‌منش درباره هفتمین همایش انجمن عفونی اطفال اظهار کرد: در این رویداد علمی 50 مقاله ارائه می‌شود و چهار پنل نیز درباره‌ی باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و انگل‌ها برگزار می‌شود.وی افزود: ایران قرار است پیشنهاد دهد تا روزی به عنوان روز آگاهی از آنتی‌بیوتیک در تقویم نام‌گذاری شود. رهبری‌منش درباره راه‌های مقابله با مواد میکروبی اظهار کرد: آموزش صحیح مصرف آنتی‌بیوتیک در سطوح مختلف، نظارت مستمر بر مصرف این نوع دارو‌ها، رصد ‌کردن مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در جامعه، سطح‌بندی خدمات بهداشتی، استفاده از واکسن‌ها، تغییر آنتی‌بیوتیک‌ها (SWITCHING)، جابه‌جا کردن (Recycing) از راه‌های مقابله با مواد میکروبی است.

رهبری منش افزود: لازم است آزمایشگاهها و بیمارستان‌ها موظف به تهیه شناسنامه برای میکروبها شوند و هر سال این فایل‌ها بازنگری شوند. البته این کار به طور پراکنده در ایران انجام می‌شود ولی لازم است در این زمینه ساماندهی‌هایی صورت گیرد.

وی تاکید کرد: آنتی بیوتیک تنها دارویی است که عوارض آن تنها گریبان‌گیر بیمار نمی‌شود بلکه جامعه نیز از مصرف بی‌رویه و نادرست آن آسیب می‌بیند.

رهبری منش در ادامه شایع‌ترین عفونت‌ها را عفونت‌های تنفسی و گوارشی برشمرد. استفاده از آنتی هیستامین باعث تشدید عوارض سرماخوردگی می‌شود . افراد هنگام سرماخوردگی آسپرین مصرف نکنند

وی درباره درمان سرماخوردگی اظهار کرد: شست و شوی بینی با آب نمک و مصرف استامینوفن درصورت ابتلا به تب موثر است اما استفاده از آنتی هیستامین باعث تشدید عوارض سرماخوردگی می‌شود.

رهبری منش‌ تاکید کرد: لازم است افراد هنگام سرماخوردگی آسپرین مصرف نکنند چرا که ممکن است برخی از ‌آنان دچار سندرم «ری» شوند. این سندرم بسیار کشنده است و باعث به کما رفتن بیمار و مرگ او می‌شود.

وی درباره بیماری‌های عفونی شایع اظهار کرد: پس از عوارض ریوی و گوارشی، عفونت‌های ادراری و مغزی شایع‌ترین بیماری‌های عفونی هستند.

وی با اشاره به سه مساله بیولوژیک در دنیا گفت: HIV، بیوتروریسم (حمله به انسان‌ها به وسیله داروهای تکنولوژیک) و مقاومت میکروبی سه مساله بیولوژیک دنیا هستند.

در ادامه این مراسم دکتر پرویز طباطبایی -عضو هیئت مدیره انجمن عفونی اطفال- اظهار کرد: خوشبختانه بیماری‌های انگلی در ایران در سال‌های اخیر کاهش یافته است این در حالی است که در سال‌های قبل موارد ابتلا به بیماری‌های مانند آسکاریس و کرمک زیاد بود اما در حال حاضر به علت رعایت نکات بهداشتی مانند شست‌وشوی دست‌ها پیش از صرف غذا موارد ابتلا به این گونه بیماری‌ها کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به یکی از بیماری‌های انگلی اظهار کرد: پونومونوسیس تیس،انگلی است که بسیاری از مبتلایان به HIV و سرطان‌ها به علت ابتلا به آنها فوت می‌کنند چرا که بدن آنان به داروها مقاوم شده است.

این عضو هیئت مدیره انجمن عفونی اطفال با اشاره به بیماری‌های قارچی گفت: در سال‌های اخیر به علت مصرف بی‌رویه داروهای ضدقارچ، قارچ‌ها به داروها مقاوم شدند. شمار مبتلایان به بیماری ایدز نیز در ایران افزایش یافته است.

طباطبایی در پایان درباره دلایل ابتلا به سینوزیت گفت: سرماخوردگی مکرر، استعمال سیگار و آلودگی هوا از جمله عوامل ابتلا به این بیماری است البته شایع‌ترین علت دچار شدن به سینوزیت، پنوموکوک است.

طب بیورزونانس ،که یک طب کل نگر است اعتقاد دارد که مشکلات عفونی در بدن انسان توسط آنتی بیوتیک قابل حل نیست و آنتی بیوتیک ها علاوه بر ایجاد مقاومت در میکروبها ، متاسفانه درگیری بسیار شدیدی را در سیستم لنفاوی ایجاد میکنند،که این به نوبه خود ضعف سیستم ایمنی را بدنبال داردوکلیه بیماری های مزمنی که در سطور فوق آورده شده است ،در نتیجه این عوامل است . من از پزشکان عزیز خواهش میکنم در تجویز آنتی بیوتیک خیلی دقت کنند ونباید فراموش کنند که آنتی بیوتیک اساسا برای از بین بردن باکتری ها ساخته شده ،آنهم تعدادمعدودی از باکتری ها !!!! در مقابل عفونتهای قارچی و ویروسی آنتی بیوتیک نه  تنها مفید نیست بلکه بسیار هم می تواند خطر آفرین باشد ، همکاران عزیز، سلامتی کودکان ما که نسل بعدی را بوجود میاورند را با بی موالاتی به مخاطره نیندازیم …..

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در
خبرنامه سایت

*** عضویت در خبرنامه سایت

مرکز  طب پیشگیری و ارتقا سلامت شفاگستر وابسته به مرکز تحقیق و توسعه بیورزونانس و تابعه پژوهشکده فناوری سلامت دانشگاه صنعتی امیرکبیر می باشد.

روزهای کاری

شنبه : 17.00 - 09.00
یکشنبه : 17.00 - 09.00
دوشنبه : 17.00 - 09.00
سه شنبه : 17.00 - 09.00
چهارشنبه : 17.00 - 09.00
پنج شنبه : تعطیل
جمعه : تعطیل